Rodzaje testów socjotechnicznych
Realizacji zaplanowanych i w pełni kontrolowanych testów socjotechnicznych wśród pracowników, a także analizy ich wyników, podejmują się takie firmy, jak SprintTech https://www.sprinttech.pl/. Naśladowane są prawdziwe ataki przy wykorzystaniu takich metod, jak phishing, pretexting, baiting, vishing oraz smishing.
- Phishing – pracownicy otrzymują wiadomości e-mail i komunikaty, które mają podszywać się pod treści pochodzące z wiarygodnych źródeł. Po ich otwarciu w przypadku rzeczywistego ataku może dojść do zainfekowania sprzętu oraz ujawnienia wrażliwych informacji. Celem jest sprawdzenie, ilu pracowników wejdzie w link, przez który naraziłoby się na atak.
- Smishing – forma podobna do phishingu, lecz wykorzystująca wiadomości SMS do rozesłania złośliwych linków.
- Vishing – phishing głosowy, przygotowywany z udziałem telefonów. Osoba odpowiedzialna za test dzwoni i udaje pracownika banku lub innego zaufanego podmiotu, próbując wyłudzić informacje, których odbierający połączenie nie powinien podawać bez weryfikacji drugiej strony rozmowy.
- Baiting – próba skłonienia pracownika do wykonania określonych działań poprzez „przynętę”, którą mogą być darmowe usługi lub uzyskanie ekskluzywnych informacji.
- Pretexting – sprawdzane jest to, czy pracownik jest skłonny do podania wrażliwych danych z powodu nagłego wydarzenia, wyjątkowych okoliczności lub innego fałszywie stworzonego scenariusza.
Oprócz sprawdzenia czynnika ludzkiego, warto przetestować również wykorzystywane oprogramowanie oraz sprzęt. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: https://www.sprinttech.pl/pentesty. Zobacz też, w jaki sposób audyty bezpieczeństwa mogą pomóc Ci dostosować się do wytycznych RODO, ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa czy zarządzeń NFZ - https://www.sprinttech.pl/audyty/.
Cele przeprowadzania symulacji
Przeprowadzane symulacje oraz uzyskiwane w ten sposób dane przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa danych, oddziałując zarówno na pracowników, jak i właścicieli firm. Wśród zatrudnionych osób rośnie świadomość problemów, z którymi być może nie mieli okazji wcześniej się spotkać. Pracodawcy oraz kadra zarządzająca uzyskują natomiast informacje na temat tego, jak sprawdzają się w takich sytuacjach wewnątrzfirmowe procedury i dowiadują się, jakie działania warto wdrożyć, by poprawić sytuację.