Od 2017 roku inwestycję dla PKP PLK prowadzi sopocka Grupa NDI. Ponad 74 kilometrowy odcinek jest wykonywany w systemie "projektuj i buduj". Koszt tej inwestycji to 134 mln złotych netto, z czego 85 % zostało dofinansowane ze środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.
W grudniu ubiegłego roku odebrane zostały zadania z etapu II i III, tj.: 44 kilometry toru na odcinku Szczecinek – Łubowo oraz Złocieniec – Jankowo Pomorskie. Na tym odcinku NDI przebudowało 5 peronów na przystankach osobowych: Jelenino, Silnowo, Rzęśnica, Suliszewo Drawskie, Drawsko Pomorskie a także 25 obiektów inżynieryjnych i 25 przejazdów.
Teren inwestycji ma specyficzne ukształtowanie. Linia biegnie w wysokich nasypach, głębokich przekopach sięgających ponad 15 metrów oraz przez tereny bagienne rezerwatu Bagno Ciemino - mówi Cezary Chruściński, dyrektor ds. budownictwa kolejowego w Grupie NDI. Trudne warunki terenowe wymagały od nas precyzyjnej koordynacji prac oraz dokładnej logistyki. Najbardziej wymagającym elementem było uzyskanie odpowiedniej nośności nasypów kolejowych. W czterech lokalizacjach wykonaliśmy wzmocnienia nasypów metodą palowania. Utworzona została też siatka z pali z iniektu cementowego o długości do 14 metrów.
W IV i V etapie prac zrewitalizowanych zostanie kolejne 30 kilometrów toru na odcinku Łubowo – Czaplinek wraz ze stacją Czaplinek oraz na odcinku Jankowo Pomorskie – Runowo Pomorskie. NDI wykona też zabudowę 5 nowych rozjazdów na stacji Czaplinek oraz 1 rozjazdu na przystanku osobowym Drawsko Pomorskie. Wybudowanych zostanie także łącznie 11 peronów: na stacji Czaplinek oraz na przystankach osobowych: Silnowo, Czarne Małe, Żelisławie Pomorskie, Bobrowo, Rzęśnica, Drawsko Pomorskie, Wiewiecko i Węgorzyno. W tych etapach prac wyremontowanych zostanie 8 obiektów inżynieryjnych i 28 przejazdów. Wykonana zostanie również modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym, budowa kabla światłowodowego na odcinku 90 kilometrów, utworzone zostaną także pasy przeciwpożarowe, zgodnie z nowymi przepisami, na długości 90 kilometrów linii z obu stron.
Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, czyli nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem oraz prace na 54 przejazdach kolejowo – drogowych wpłyną na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Czas podróży na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie skróci się z 1h 30 minut do około godziny.
Przed nami jeszcze dwa odbiory eksploatacyjne oraz odbiór końcowy - dodaje Cezary Chruściński z NDI. Planowany termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2019.
Łącznie na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie zrewitalizowanych zostanie około 74 kilometrów toru. Wykorzystanych zostanie 5 tysięcy ton szyny 49 E1 i ponad 100 tysięcy ton tłucznia.
Grupa NDI jest aktywna na rynku budownictwa kolejowego od roku 2012. W tym czasie wykonała rewitalizacje i przebudowy linii kolejowych na terenie całego kraju, w tym m.in.: LK 353 Inowrocław-Jabłonowo Pomorskie, LK 281 Orzechowo-Miłosław czy LK 219 i LK 35 Olsztyn-Szczytno-Szymany.
Intensywne prace na LK 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie
Pięć tysięcy ton szyn i ponad sto tysięcy ton tłucznia. Trzy etapy prac zakończone, jesienią trasą kolejową ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego pojedziemy już bez utrudnień.
- 25.03.2019 17:46 (aktualizacja 17.08.2023 21:12)
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze