Dwunapędowy zespoły trakcyjne to komfort i bezpieczeństwo podróży, a także ogromne ułatwienie w organizacji transportu kolejowego. Hybrydy będą kursować tam, gdzie nie cała trasa jest zelektryfikowana i krótszy lub dłuższy odcinek trzeba przejechać na silnikach diesla.
- Często z konieczności wykorzystywane są tam spalinówki, mimo że na przykład połowę dystansu można by przejechać na pantografie – tłumaczy marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – W hybrydach przełącza się źródło zasilania, co oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji spalin. Podwójny napęd pozwala chronić środowisko i zoptymalizować zarządzanie taborem kolejowym. Pociągi hybrydowe mają nie tylko nowoczesne silniki, ale również bardzo nowocześnie zaprojektowaną i wyposażoną przestrzeń pasażerską, co doceniają już podróżujący ze Szczecina do Kołobrzegu – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
Trasę do nadmorskiego kurortu obsługują dwie hybrydy zakupione w ubiegłym roku. W umowie z producentem zapisano możliwość „skorzystania z prawa opcji zwiększającego przedmiot zamówienia o zakup nie więcej niż dziesięciu sztuk fabrycznie nowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych”. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zdecydował o zakupie pięciu pojazdów. Przewidziano na ten cel 100 mln zł netto.
Dostawy pojazdów mają odbywać się etapami. Dwie z pięciu zamówionych hybryd przyjadą na Pomorze Zachodnie już w połowie lipca. Jedna będzie miała bardzo oryginalne, „morskie” malowanie.
Nowe pociągi będą kursowały ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina i Szczecinka. Mogą być również wykorzystywane do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz usprawnienia transportu na lotnisko w Goleniowie.
- Jesteśmy krajowym liderem w unowocześnieniu taboru i podnoszeniu jakości przewozów pasażerskich. Stawiamy na bezpieczeństwo i ochronę środowiska - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. - 2021 ogłosiliśmy rokiem ekologicznym na Pomorzu Zachodnim. Zakup pociągów hybrydowych to jedno z najważniejszych przedsięwzięć, które chcemy zrealizować.
Pociągi z klimą i klimatem
Po zachodniopomorskich torach od stycznia br. kursują dwie hybrydy – bursztynowa i zielona. Następne zamówione składy również ma wyróżniać specjalne malowanie, nawiązujące do klimatu regionu, jego atrakcji i charakterystycznych miejsc. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.
Producentem dwunapędowych zespołów trakcyjnych 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) jest nowosądecki NEWAG S.A. Hybrydowy napęd tworzy silnik trakcyjny (1600 kW) zasilany z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatora prądu. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł brutto. Zakupy w znacznej części zostały sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Napisz komentarz
Komentarze