Festiwalowa hybryda po godzinie 10 wjechała na stację w Szczecinku. Na peronie trzecim powitał ją Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj. Po krótkim briefingu prasowym była okazja z bliska obejrzeć nowiutki pociąg, zrobić zdjęcia i nagrać wideo. W rozmowach z dziennikarzami marszałek przedstawił najciekawsze informacje dotyczące pojazdów z podwójnym źródłem napędu i inwestycji samorządu województwa w ekologiczny transport.
- Hybryda Pol’and’Rock to taki wyjątkowy świąteczny prezent dla mieszkańców województwa - mówi Tomasz Sobieraj. - Hybrydowa flota na Pomorzu Zachodnim liczy już 12 pojazdów, w grudniu odebraliśmy dwa ostatnie. Te nowoczesne pociągi to wygoda pasażerów i korzyści dla środowiska - podkreśla wicemarszałek.
Na 12 hybryd Województwo Zachodniopomorskiego przeznaczyło 300 mln zł, potwierdzając pozycję krajowe lidera w unowocześnianiu taboru kolejowego do regionalnych przewozów pasażerskich. Zakup pojazdów był możliwy dzięki Funduszom Europejskim (dofinansowanie 85 proc.).
Wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh, o oznaczeniu kolejowym EN63H, rozpoczęły regularne kursy po regionie w styczniu 2021 r. Pociągi wyróżnia nowoczesne wyposażenie i oryginalne malowanie. Między Szczecinem a Kołobrzegiem krążą m.in. hybryda bursztynowa i morska. W czerwcu br. powitaliśmy pociąg „europejski”, ozdobiony złotymi gwiazdami na niebieskim tle.
Najnowsza hybryda - w barwach festiwalu Pol’and’Rock i logo Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - zadebiutowała 17 grudnia. Sygnał do odjazdu dali Marszałek Województwa Olgierd Geblewicz i dyrygent WOŚP Jerzy Owsiak.
Więcej o tym wydarzeniu:
https://www.wzp.pl/biuro-prasowe/biuro-prasowe/aktualnosci/hybrydy-w-komplecie-polandrock-owy-pociag-juz-kursuje
Więcej o tym wydarzeniu:
https://www.wzp.pl/biuro-prasowe/biuro-prasowe/aktualnosci/hybrydy-w-komplecie-polandrock-owy-pociag-juz-kursuje
Ekologia na torach
Hybrydy obsługują połączenia, gdzie tylko część trasy można przejechać „pod prądem”, a dalej linia jest niezelektryfikowana - czyli na przykład ze Szczecina do Szczecinka. Możliwość zmiany źródła energii to ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, komfort i bezpieczeństwo podróżnych, korzyści dla środowiska - ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Jedna hybryda na torach to rocznie 338 ton dwutlenku węgla mniej! (Przy średnim rocznym przebiegu 150.000 km, z czego około 40,7% przypada na odcinki zelektryfikowane.) Zmniejszenie emisji tlenku azotu szacuje się na 650 kg. Tlenku węgla - ok. 52 kg. Dzięki możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny - do atmosfery nie trafia ok. 130 kilogramów sadzy HS. Oszczędność paliwa szacuje się na ponad 70 ton.
Hybrydy obsługują połączenia, gdzie tylko część trasy można przejechać „pod prądem”, a dalej linia jest niezelektryfikowana - czyli na przykład ze Szczecina do Szczecinka. Możliwość zmiany źródła energii to ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, komfort i bezpieczeństwo podróżnych, korzyści dla środowiska - ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Jedna hybryda na torach to rocznie 338 ton dwutlenku węgla mniej! (Przy średnim rocznym przebiegu 150.000 km, z czego około 40,7% przypada na odcinki zelektryfikowane.) Zmniejszenie emisji tlenku azotu szacuje się na 650 kg. Tlenku węgla - ok. 52 kg. Dzięki możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny - do atmosfery nie trafia ok. 130 kilogramów sadzy HS. Oszczędność paliwa szacuje się na ponad 70 ton.
Klimatyzacja, internet, rowery
W pojeździe jest 150 miejsc siedzących (ogółem 302) i przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Pociąg jest wyposażony w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, rampy ładunkowe dla wózków, a także defibrylator AED – sprzęt ratujący życie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.
Silniki elektryczne i spalinowe
Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).
Napisz komentarz
Komentarze