Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 18:14
Reklama

Tunel w Świnoujściu - pamiętajmy o bezpieczeństwie

Podziel się
Oceń

Tunel w Świnoujściu - pamiętajmy o bezpieczeństwie

Autor: Mateusz Grzeszczuk GDDKiA O/Szczecin

W piątek 30 czerwca planowane jest oddanie do ruchu tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Przed otwarciem warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa w tunelu, co jest szczególnie ważne w tunelu jednojezdniowym.

Ograniczenie prędkości i zakaz wyprzedzania

W tunelu pod Świną jest jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, każdy w przeciwnym kierunku. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania o czym informują stosowne znaki pionowe i poziome. Ze względów bezpieczeństwa należy bezwzględnie tych ograniczeń przestrzegać. Przejazd tunelem z taką prędkością to zaledwie 3-4 minuty, a w kolejkach na promy trzeba było często czekać wiele godzin. Należy pamiętać, że wypadek w tunelu może mieć znacznie groźniejsze skutki nie tylko dla uczestników zdarzenia, ale też dla innych kierowców ze względu na ryzyko pożaru. Dlatego tak ważne jest zachowanie szczególnej uwagi i skupienia przejeżdżając przez tunel.

O przestrzeganie ograniczeń prędkości w tunelu zadba system odcinkowego pomiaru prędkości obejmujący całą długość tunelu. Bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy wyliczy średnią prędkość pojazdu. System będzie działał w ramach CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), czyli komórki organizacyjnej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Nie zatrzymujmy się w tunelu

W tunelu, poza sytuacjami absolutnie awaryjnymi, obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Jakiekolwiek zatrzymanie zwiększa ryzyko niebezpieczeństwa w tunelu. Dlatego jeżeli jest to tylko możliwe należy opuścić tunel i zatrzymać się po wyjeździe z niego. Jeżeli doszło na przykład do awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę należy zatrzymać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni wykorzystując pobocze. Pomoc można wezwać łącząc się z kolumny alarmowej oznaczonej piktogramem SOS z centrum obsługi tunelu. W tunelu nie można cofać i zawracać. 

Obowiązuje również bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych, należy skorzystać z autobusu komunikacji miejskiej zapewniającego także przewóz rowerów na specjalnych przyczepkach. Przez tunel nie będą mogły również przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi (dla nich pozostanie możliwość korzystania z promów).

Tunel w oku kamer i systemów

Tunel jest wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa. Jest to przede wszystkim system wentylacji, który zadba o odpowiednią jakość powietrza w tunelu podczas jego użytkowania, a w sytuacji awaryjnej o oddymianie. Są to tak naprawdę dwa systemy wentylacji, jeden dla jezdni tunelu, drugi dla przestrzeni ewakuacyjnych do której nie może przedostać się dym. 

W centralnej części tunelu zamontowano system zraszaczy, który ma ograniczyć skutki ewentualnego pożaru w tunelu. W całym tunelu jest też instalacja hydrantowa, z której będą mogli skorzystać strażacy. W niszach SOS znajdują się gaśnice i telefony łączności alarmowej umożliwiające bezpośredni kontakt z centrum obsługi tunelu.

Wyposażeniem obiektu jest również system nagłośnieniowy, przez który mogą być nadawane komunikaty i polecenia, do których należy się bezwzględnie stosować. Komunikaty mogą być również nadawane na częstotliwościach FM (stacji radiowych) aby były słyszane w pojazdach. Cały tunel jest objęty systemem monitoringu, zarówno w głównej nawie, jak i w przestrzeniach ewakuacyjnych. Systemy bezpieczeństwa dysponują również szeregiem czujników: dymu, wzrostu temperatury czy zanieczyszczeń powietrza. Całość jest sterowana z centrum obsługi tunelu, które znajduje się po stronie wyspy Uznam.

Systemy bezpieczeństwa mają ograniczyć negatywne skutki przede wszystkim wypadków drogowych. Najważniejsze jest jednak to, aby do takich sytuacji nie dochodziło. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie opisanych zasad bezpieczeństwa.

Drogi ewakuacji

W razie potrzeby w tunelu włączy się oświetlenie awaryjne koloru czerwonego, a system nagłośnieniowy zacznie nadawać sygnał alarmowy i komunikaty głosowe. Należy bezwzględnie się do nich stosować. Pojazdy należy zatrzymać przy prawej krawędzi, tak aby zapewnić korytarz dojazdu dla służb. W wypadku wystąpienia pożaru, przed pojazdem którym się poruszamy, trzeba jak najszybciej tunel opuścić. Umożliwi to galeria ewakuacyjna pod jezdnią, do której prowadzą dwa zejścia z poziomu jezdni znajdujące się w odległościach około 600-700 metrów od wlotów do tunelu. Pomiędzy tymi wejściami jest 500 metrów odległości. Galeria ewakuacyjna prowadzi do klatek schodowych, umieszczonych przy wlocie i wylocie z tunelu, umożliwiających wyjście na powierzchnię. Do tych klatek schodowych można również wejść z poziomu jezdni. Na całej długości tunelu są oznaczenia pokazujące odległość do wyjścia awaryjnego, należy skierować się do najbliższego.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.



Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie duże

Temperatura: 1°C Miasto: Lublin

Ciśnienie: 1025 hPa
Wiatr: 27 km/h

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Zwykły KowalskiTreść komentarza: Ładnie powiedziane aż oczy od mydlenia szczypią a rzeczywistość jest całkiem inna. tak faktycznie social jest super 35zł za dojazdy miesięcznie a reszta to szkoda już mówić. A młodzi chwalą ze jest super bo co maja powiedzieć... Czemu nie zapytają już doświadczonych jak jest. Pozdrawiam wszystkich Gadów.Data dodania komentarza: 1.02.2024, 14:27Źródło komentarza: Praca za kratami - funkcjonariusze więzienni poszukiwaniAutor komentarza: Jerzy ZagórowskiTreść komentarza: Szkoda, że na pogrzebie zabrakło zielonych mundurów. Śp. Dominik Jarociński był inżynierem leśnikiem. Całe zawodowe życie przepracował w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinku. Przez ostatnie kilkanaście lat był jej Rzecznikiem prasowym. Organizował liczne spotkania z mediami, pokazy terenowe, pogadanki na tematy przyrodnicze i ściśle leśne, w telewizjach kablowych , Radiu Koszalin, Szczecin/ m. innymi z prof. Pielowskim/. Był regionalnym działaczem Ligi Ochrony Przyrody. Wiele energii i zaangażowania wkładał w edukację przyrodniczą młodych ludzi, organizując liczne zawody i konkursy dla szkół z naszego powiatu. Był oddanym społecznikiem i patriotą, zakładał Solidarność leśną na Pomorzu Środkowym, za co w stanie wojennym został pozbawiony pracy. W ubiegłym roku został za swoją działalność zawodową i społeczną odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi. I jeszcze jedna uwaga, to śp. Dominik Jarociński z okazji 80-lecia Lasów stworzył na Zachodzie Park Leśników, wybrał teren, wyszukał monumentalny głaz, zaprojektował nasadzenia i osobiści nadzorował wszystkie prace. Obecnie Lasy Państwowe obchodzą jubileusz 100-lecia, dobrze by było gdyby Park nazwano imieniem założyciela, i posadzono Mu drzewko pamięci. Bo jak widać po wczorajszym braku zielonych mundurów pamięć ludzka jest jednak krótka!Data dodania komentarza: 29.10.2023, 01:57Źródło komentarza: Odszedł Dominik Jarociński - wieloletni rzecznik RDLP w SzczecinkuAutor komentarza: SąsiadTreść komentarza: Było w Polsce w przeszłości wiele krzywd, ale daliśmy sobie radę. Dziś po 78 latach od zakończenia 2 wojny światowej rozdrapywanie starych ran nie da nic pozytywnego, a wręcz odwrotnie. Niemcy obecnie to nie są te same Niemcy z roku 1940, czyli Hitlerowskie. Świat się zmienia i w obecnej sytuacji są inne oczekiwania od świata, choćby przeludnienie czy globalne ocieplenie i wiele innych. Narracja PIS anty Niemiecka doprowadziła do tego, że nawet Polak pracujący w Niemczech staje się wrogiem w Polsce. Nie będzie lepiej.Data dodania komentarza: 8.10.2023, 17:58Źródło komentarza: Radni z Razem dla Szczecinka chcą uchwały o reparacjachAutor komentarza: szczeryTreść komentarza: Tak od radnych a od mieszkańców ? Trzeba spytać mieszkańców Gminy bo radni nie są wiarygodni .Data dodania komentarza: 23.06.2023, 12:17Źródło komentarza: Wójt gminy Szczecinek z absolutorium i wotum zaufania R Autor komentarza: xxxTreść komentarza: I znów podziały. Tym razem podzielono tych, co już nie mogą się bronić. Wystarczyło złożyć kwiaty na płytach mogił żołnierzy polskich i pozory byłyby zachowane.Data dodania komentarza: 9.05.2023, 11:00Źródło komentarza: Uroczystosci z okazji zakończenia II wojny światowejAutor komentarza: ksTreść komentarza: Byłem, widziałem, polecam. Katolik po raz kolejny pokazał na co Go stać!!!!Data dodania komentarza: 4.05.2023, 09:42Źródło komentarza: Dziady Cz. II w TV Zachód - premiera już w najbliższy piątek
Reklamadotacje rpo
Reklama