Od 88 do 97 proc., w zależności od odcinka realizacyjnego, wynosi zaawansowanie prac na budowie 48 km trasy na południe od Koszalina. W najbliższych tygodniach będą trwały ostatnie prace oraz odbiory. We wrześniu planowane jest udostępnienie trasy do ruchu. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Prace na trzech odcinkach realizacyjnych
Budowa S11 Koszalin - Bobolice podzielona jest na trzy krótsze odcinki realizacyjne, na których prace od lipca 2021 r. prowadzą różni wykonawcy. Odcinek Koszalin - Zegrze Pomorskie, o długości 16,8 km, wykonuje firma Budimex. Tu zaawansowanie prac jest największe i wynosi 97 proc. Wykonano całość nawierzchni i oznakowania, trwają ostatnie prace wykończeniowe. Odcinek Zegrze Pomorskie - Kłanino, o długości 19,3 km, buduje firma Mostostal, a zaawansowanie prac to 96 proc. Tu również wykonano niemal wszystkie prace. Ostatni fragment, Kłanino - Bobolice o długości 11,6 km, wykonuje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Tu zaawansowanie prac wynosi 88 proc. Kończone są ostatnie fragmenty warstwy ścieralnej, trwają intensywne prace przy barierach, ogrodzeniu i oznakowaniu.
Wszystkie kontrakty realizowane są w formule Projektuj i buduj, także wykonawcy odpowiadali również za opracowanie projektów budowlanych tych odcinków. Nowa S11 wyprowadzi ruch tranzytowy z obecnego szlaku DK11, który przebiega przez centrum Koszalina i szereg innych miejscowości, w tym Bobolice, gdzie często w okresie wakacyjnym tworzą się zatory drogowe. Skróci się czas przejazdu, poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży.
Miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania
Droga S11 Koszalin - Bobolice powstaje wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą, która zostanie udostępniona wraz z otwarciem drogi. Kilka kilometrów na południe od węzła Koszalin Zachód powstaje para Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Niekłonice. Jest tam przewidziana rezerwa pod budowę w przyszłości stacji paliw i restauracji, które zbuduje wyłoniony w przetargu dzierżawca MOP. Przed węzłem Kłanino, od strony Koszalina, powstaje para MOP Dargiń, na których będą parkingi i toalety.
Przy węźle Bobolice powstaje obwód utrzymania drogi ekspresowej. Obecnie wykonywany jest budynek administracyjny i garażowy oraz parkingi i wiaty.
Inwestycja z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych
Droga ekspresowa S11 Koszalin - Bobolice powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Jest to zadanie kontynuowane z Programu na lata 2014-2023, do którego zostało wpisane w 2017 roku.
Dofinansowanie z funduszy UE
W listopadzie 2022 roku inwestycja uzyskała dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w kwocie ponad 856 mln zł. Koszt inwestycji, włącznie z nadzorem i wykupem gruntów, wynosi ponad 1,7 mld zł.
Nowa S11
Droga ekspresowa S11 w przyszłości połączy środkowy odcinek wybrzeża Bałtyku, przez Poznań, z Aglomeracją Śląską. Powstanie do 2030 r. i po realizacji wszystkich odcinków, łączących cztery województwa, będzie liczyć około 550 km długości. Niedawno oddaliśmy do ruchu blisko 25 km obwodnicy Olesna w woj. opolskim. Kierowcy korzystają już z tej trasy między innymi w okolicy Poznania, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna.
S11 w woj. zachodniopomorskim
Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać 35,5 km wspólnego przebiegu S11 i S6 od Kołobrzegu do Koszalina wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. W tym samym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka o długości 12 km. We wrześniu br. planowane jest oddanie do ruchu 48 km od Koszalina do Bobolic. Do domknięcia realizacji S11 na Pomorzu Zachodnim brakuje odcinka między Bobolicami, a Szczecinkiem. Ten fragment o długości 24,4 km jest obecnie na etapie przetargu. Mamy wybranego wykonawcę, ale jeden z pozostałych oferentów odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej i będziemy musieli jeszcze oczekiwać na rozstrzygnięcie tego odwołania. Zakończenie budowy tego odcinka planowane jest w 2026 roku
S11 w woj. wielkopolskim
W Wielkopolsce trwają prace projektowe dla budowy trasy S11 od granicy z woj. zachodniopomorskim do granicy z woj. opolskim. Długość projektowanej S11 w woj. wielkopolskim to około 300 km, podzielonych na następujące odcinki:
Szczecinek - Piła o długości około 59 km,
Piła - Ujście o długości około 24,1 km,
Ujście - Oborniki o długości około 43,3 km,
Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik o długości około 22,2 km,
Kórnik - Jarocin o długości około 43,7 km,
Jarocin - Ostrów Wielkopolski o długości około 57,5 km,
Ostrów Wielkopolski - Kępno o długości około 30,2 km.
Dla dwóch odcinków tj. Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik i Ostrów - Kępno uzyskaliśmy już decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Dla dwóch odcinków Oborniki - Poznań oraz Ostrów Wielkopolski - Kępno toczą się postępowania w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Dla odcinka Piła - Ujście planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w III kwartale br. Dla pozostałych odcinków wnioski o takie decyzje zostały już złożone i czekamy na ich wydanie.
S11 w woj. opolskim
Oddana do ruchu dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej S11. Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna dysponujemy już ostateczną decyzją środowiskową i w najbliższym czasie planujemy ogłoszenie przetargu na realizację tego zadania. Trwają także prace przygotowawcze dla odcinka od końca obwodnicy Olesna, w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór.
S11 w woj. śląskim
W czerwcu br. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach trafił wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla prawie 30 km S11, od granicy województw opolskiego i śląskiego do granicy powiatu lublinieckiego i tarnogórskiego. W III kwartale br. planujemy złożyć wniosek o DŚU dla kolejnego, ponad 31-kilometrowego odcinka, stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór. Złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosków o wydanie DŚU, zakończy początkowy etap przygotowania inwestycji. Na etapie procedowania decyzji DŚU dla odcinka drugiego nie będą następowały ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i dowiązania się do istniejącej sieci dróg.
W ramach procedowania DŚU zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji.
Równolegle do procedowanej decyzji DŚU opracowywana będzie Koncepcja programowa uszczegóławiająca przyjęte rozwiązania. Podczas tego etapu prac odcinek od Małej Panwi na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie (tzw. obwodnicy Tarnowskich Gór) zostanie podzielony na dwa pododcinki:
od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu dróg S11 i DW911 oraz
od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Należy przy tym pamiętać, że ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wyklucza się konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU. To z uwagi na zmianę rozwiązań projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ.
Napisz komentarz
Komentarze